Susanne Khalil Yusef: Volk in een naaldberg

De Palestijnse afkomst van Susanne Khalil Yusef staat centraal in haar persoonlijke werken, waarmee ze thema’s als ontheemding, mensenrechten, diaspora en identiteit bespreekbaar wil maken. Haar nieuwe installatie Volk in een naaldberg is gecentreerd rondom een uitvergroting van een recent gevonden landkaart van oud Palestina, waarna ze een onderzoek startte naar ontvolkte dorpen en hun huidige staat. Deze dorpen zijn deels verborgen doordat er destijds snelgroeiende naaldbomen op geplant zijn, waardoor het nu – ruim 70 jaar later – bossen zijn in het huidige Israël. De basis van dit werk ontstond vanuit een zoektocht naar de collectieve en de persoonlijke familiegeschiedenis van Susanne. Binnen het thema Transform/Transit bevraagt ze op welke manier natuur ingezet wordt om zich land toe te eigenen, wat voor informatie een plek draagt en de vergankelijkheid ervan.

De keuze voor de locatie, tussen de naaldbomen in het bos, is niet willekeurig: op deze manier wordt de huidige status van de oorspronkelijk Palestijnse dorpen gespiegeld.


Over Susanne
Susanne Khalil Yusef werd in 1984 in Duitsland geboren bij ouders die oorspronkelijk uit Jaffa in Palestina kwamen. Ze woont en werkt in Nederland, waar ze studeerde aan de St Joost Academie in ’s Hertogenbosch en zowel een bachelor als een master behaalde. Tijdens haar studie deed zij tevens een minor aan de International Academy of Arts in Palestina.

Susanne maakt ruimtelijke, kleurrijke installaties met performatieve elementen, door haarzelf en door gastoptredens. De verhalen in haar werk hangen nauw samen met haar eigen biografie- zoals gewapende conflicten in haar thuisland Palestina, migratiestromen, autonomie, oriëntalisme, ballingschap en koloniale situaties.

Het werk van haar beide eindexamens werd geselecteerd voor de jaarlijkse Currents-tentoonstelling in Marres Maastricht. Daarnaast is Susanne’s werk opgenomen in de collecties van het Museum Arnhem, het Nederlands Textielmuseum in Tilburg en de Provincie Gelderland. Naast haar praktijk als kunstenaar, organiseerde zij in 2019 de internationale tentoonstelling “Halte!” over kolonialisme, in TAC Eindhoven.

In 2020 nodigde Museum Arnhem Susanne uit om nieuw werk te maken voor de tentoonstelling City Life, waarvoor ze een serie bronzen sculpturen gemaakt. In de komende periode wil zij zich meer verdiepen in de kunst van het bronsgieten en het maken van grotere keramische sculpturen, om een stap te zetten richting de openbare ruimte, voortbouwend op de sociale dimensie van haar werk.

Gerelateerd:

Let It Happen