Sébastien Robert: Back-and-forth

Na een onderzoeks-residentie op Vlieland kwam Sébastien tot de ontdekking dat er met onregelmatige tussenpozen – maar volgens een ritueel schema – een krachtig elektromagnetisch signaal in 20 minuten het eiland oversteekt, voordat het weer in stilte verdwijnt. Dit signaal bleek een weerfax (of WEFAX), een weerkaart die wordt uitgezonden via radiogolven die vanuit Hamburg worden verzonden. Deze ogenschijnlijk verouderde technologie, die sinds de jaren veertig wordt gebruikt om informatie te delen met schepen op zee en geïsoleerde plaatsen, is geïnspireerd op het werk van de Nederlandse cartograaf en weerman Nicolas Kruik (1678-1754). Geboren in het inmiddels verdwenen West-Vlieland, was hij de eerste die weergegevens grafisch weergaf en symbolen introduceerde die kunnen worden beschouwd als de voorlopers van de huidige weerkaarten.

Back-and-forth wordt het vierde project van Sébastien Roberts onderzoekscyclus You're no Bird of Paradise, waarmee hij verdwijnende rituelen bestudeert die hij vertaalt naar blijvende media die de plaats weerspiegelen waar ze vandaan komen. Het werk zal de vorm aannemen van een generatieve installatie die op de inkomende weerfaxen zal afstemmen, ze zal decoderen en tekenen in het zand van Vlieland, voor ze weer worden overschreven. Naast de letterlijke visualisatie van de data die wordt verstuurd, krijgt het eiland zelf de mogelijkheid om zich tijdens het creatieproces uit te drukken: het zandoppervlak zal in de loop van de tijd veranderen afhankelijk van temperatuur, vochtigheid en windvariaties. Het project biedt een kritische blik op ons Cartesiaans verlangen om permanent de toekomst te voorspellen, in tegenstelling tot de onvoorspelbare realiteit van het eiland, zoals Sébastien tijdens zijn bezoeken heeft ervaren. Het resultaat is een creatie van een steeds evoluerende abstracte cartografie en archief, gematerialiseerd door een dialoog tussen technologie en de krachten van de natuur.

Over Sébastien Robert
Sébastien Robert (1993) is een Franse interdisciplinaire kunstenaar en onderzoeker die in 2020 cum laude afstudeerde aan de ArtScience (MA) aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag (KC). Hij ontwikkelt een praktijk op het snijvlak van beeldende en geluidskunst, technologie, wetenschappelijk en etnografisch onderzoek.

Het grootste deel van zijn werk draait om de ​​onderzoekscyclus You're no Bird of Paradise, waarmee hij bedreigde rituelen en muziek bestudeert. Naast eenvoudige documentatie is zijn onderzoek gericht op het vertalen van de bestudeerde geluiden en rituelen, in blijvende, tastbare kunstwerken gemaakt van materialen die de tradities van de gemeenschappen van de mensen die hij ontmoet weerspiegelen en de geografische specificiteiten van de gebieden die hij verkent. In tegenstelling tot de huidige westers georiënteerde opnamemedia (vinyl, tape, digitale bestanden) die een beperkte levensduur hebben, creëert Sébastien hybride werken die verschillende fysieke- en tijdschalen in onze perceptie brengen en inzoomen op de diversiteit van de wereld die we bewonen. 

Sébastiens werk was recentelijk te zien in 5020 (Salzburg, AT), MU ArtSpace (Eindhoven, NL) en Global Seed Vault (Svalbard, NO) en hij trad op op verschillende internationaal erkende festivals zoals Rewire (Den Haag, NL), Organik (Hualien, TW) en Mirage (Lyon, FR).

Het kunstprogramma voor Into The Great Wide Open: Let It Happen wordt mede mogelijk gemaakt met steun van het Mondriaan Fonds.

Gerelateerd:

Let It Happen