Marjolijn Boterenbrood: Tekens van een eiland

Marjolijn Boterenbrood is de eilandkunstenaar van dit jaar en verbleef het afgelopen jaar vijf keer meerdere weken op Vlieland. Tijdens die periodes maakte ze werk dat letterlijk een relatie aanging met het landschap. Haar onderzoek leidde Marjolijn onder anderen naar de kunstenaar Betzy Akersloot Berg (1850-1922), wiens voormalig atelier gevestigd is in de tuin van museum Tromp’s Huys en tegenwoordig dienstdoet als kunstenaarsresidentie. 

Ze werd geïnspireerd door de werkwijze van Betzy Akersloot Berg: als kunstenaar trok zij op Vlieland de natuur in om zeegezichten, golven, luchten en woeste zee op het doek vast te leggen. Honderd jaar later realiseert Marjolijn een serie werken waarin ditzelfde landschap centraal staat. Haar onderzoek naar de meest directe interactie met de fenomenen van Vlieland leidt tot een cross-mediaal 'eiland-oeuvre' van experimenten waarin de wind, de stroom, de golven, helmgras en microben het werk maken. Zo schrijft het eiland zijn eigen cartografie, en is Marjolijns werk hiermee letterlijk de getuigenis van de situatie van het eiland in 2020-21.

Over Marjolijn Boterenbrood
Al sinds haar opleiding aan de Rietveld Academie (1974 – 1979) is intensief onderzoek naar specifieke plekken of gebieden de basis van het werk van Marjolijn Boterenbrood. Door middel van cartografie maakt zij verschillende lagen zichtbaar, en een gebied navigeerbaar en leesbaar. Ze ziet haar werk als een proces van verzamelen, wroeten, spitten, zaaien, mesten, laten groeien, uitbroeden, oogsten, doorgeven en delen, en laat het landschap zijn sporen tekenen.

Marjolijns werk was te zien in vele solo- en groepstentoonstellingen en ze heeft daarnaast tal van onderzoeksprojecten, residenties en publicaties op haar naam staan, zowel nationaal als internationaal.



Gerelateerd:

Let It Happen