Ghita Skali:The Hole’s Journey

In plaats van iets van ‘daar’ naar ons te brengen, stuurde Ghita Skali voor haar film The Hole’s Journey iets van Amsterdam naar Marokko. Om precies te zijn een sectie van 102 x 120 cm van de houten vloer uit het kantoor van de directeur van internationale kunstinstelling De Ateliers. 23 jaar lang kraste de stoel van de voormalig directeur op exact dit stuk vloer, wat resulteerde in een zeer zichtbare slijtage: een holte in het hout. Ze liet de vloer uitsnijden en als artefact naar een onteigend stuk land in Marokko sturen.

Haar film is een absurdistische vertelling van de reis die de planken afleggen, die net buiten de hoofdstad Rabat eindigt, bij de inheemse Ouled Sbita-stam. De afgelopen jaren is de rijke landbouwgrond door het ministerie van Binnenlandse Zaken verkocht aan grote vastgoedbedrijven, zonder enige vorm van compensatie aan de inwoners. Tijdens de film wordt ook duidelijk hoe de corruptie doorklinkt in de censuur op kritische berichtgeving hierover, zoals de recente aanhouding en vervolging van de onderzoeksjournalist Omar Radi.

Inmiddels is de vloer weer terug. Met de film als basis ontwikkelt Ghita in opdracht van Into The Great Wide Open een multidisciplinaire installatie waarin de bezoeker wordt uitgenodigd om niet alleen te kijken, maar deze reis te ervaren binnen de omgeving die ze hiervoor creëert.

Over Ghita Skali
Ghita Skali (Casablanca, 1992) studeerde aan Villa Arson in Nice (Frankrijk) en volgde de postdoctorale programma's van de Academie voor Schone Kunsten in Lyon (2016) en De Ateliers in Amsterdam (2018-2020). Het werk van Ghita Skali is een eerste impuls voor onderzoek rond anekdotes die in de media verschenen en later zijn vergeten en/of gewist. Bijvoorbeeld: de bouw van een Eiffeltoren in Fez in Marokko, de opsluiting van een spionneneend in Caïro, een verdacht cardiologisch apparaat uitgevonden door de koning Hassan II, de ezelstaarten van het beeldhouwwerk van Rita McBride gestolen door de inwoners van Mönchengladbach in Duitsland of de verklaring in 2014 van een Egyptische legergeneraal die deed alsof hij een wonderbaarlijke machine had uitgevonden om aids te genezen.

In haar benadering gaat het niet zozeer om de waarheid van de anekdote, als wel om het in kaart brengen van alle mogelijke vertakkingen van deze vertelling, de tegenstrijdigheden en doodlopende wegen van de vele geruchten die het hebben veroorzaakt. Ghita's projecten waren o.a. te zien op été 78 (Brussel), Project Space Festival (Berlijn), Beirut Art Fair, 18 (Marrakech), Cube Independent Art Space (Rabat), Cairo Off Biennale, Stedelijk Museum (Amsterdam) en in het Palais de Tokyo (Parijs).

Het kunstprogramma voor Into The Great Wide Open: Let It Happen wordt mede mogelijk gemaakt met steun van het Mondriaan Fonds.

Gerelateerd:

Let It Happen